Bavaria N.V.

1.280
352 kWp
Lieshout
Durasolar is de betrouwbare partner voor boeren, kwekers en gebouweigenaren
Materiaal, montage & begeleiding mogelijk
20 jaar ervaring, duurzaam en betrouwbaar

Bavaria vergroot rendement dankzij duurzaam en efficiënt zonnepanelensysteem

Bavaria is een Nederlands biermerk en onderdeel van Swinkels Family Brewers. Als grondlegger van én marktleider in alcoholvrij bier heeft Bavaria een sterke positie opgebouwd in Nederland als in andere delen van de wereld. Vanuit Nederland bedient het supermarkten, horecazaken en evenementen met een assortiment bier, tapinstallaties en meer.

Bij Bavaria is duurzaamheid een van de pijlers uit het jaarverslag. Er zijn beloften gedaan en er waren financiele mogelijkheden om hierin daadwerkelijk te investeren.

De uitdaging: verduurzamen zonder onderbrekingen in de energievoorziening

Verduurzamen kan op meerdere manieren. Maar waar begin je dan? Welke techniek levert het meeste rendement? Zonnepanelen liggen wellicht voor de hand, maar hoe pak je dat op een verantwoorde manier aan? Bij zo’n grote investering wil je zorgvuldig omgaan met risico’s.

Vanwege de stijgende kosten is het belangrijker dan ooit om efficiënt met het verbruik van energie om te gaan en te kijken naar eventuele besparingsmogelijkheden. Energie is bij Bavaria hard nodig, want er is sprake van piekmomenten. In korte tijd is er veel warmte en heet water nodig tijdens het bierbrouwproces.

Bij Bavaria spelen naast het brouwproces nog zoveel andere processen tegelijk, die ook allemaal ‘’just in time’’ zijn gepland. Dan kun je je geen onderbrekingen in het proces permitteren, en dus ook niet in de energievoorziening.

Inventariseren en het maken van een ROI calculatie

Wij zijn gestart met het inventariseren van de behoeften en het maken van een ROI calculatie om verrassingen te voorkomen en om een weloverwogen beslissing te kunnen maken. Wat is het huidige verbruik, wat zijn de mogelijkheden en wat is de ROI? Vanuit deze nulmeting hebben we de betrokken stakeholders meegenomen in de aanpak, de risico’s, de te verwachten opbrengst etc.

Vervolgens zijn we gestart met het leveren en installeren van X zonnepanelen. Dit alles gebeurde onder supervisie om het kwaliteitsniveau te borgen. Hierbij hebben we rekening gehouden met de uitdaging: onderbrekingen in het proces voorkomen. Bavaria was bij elke stap in het proces betrokken om verrassingen te voorkomen.

Resultaat

Kwalitatief: de zonnepanelen zijn binnen het budget geleverd en binnen de verwachte tijd opgeleverd

Kwantitatief: X opbrengst in kWh. Dit komt overeen met het jaarlijkse verbruik van ongeveer X gezinnen. De ROI is duurzaam gebleken voor Bavaria, het kan nu met de zonnepanelen zelf X% van het stroomverbruik zelf opwekken en inzetten tijdens de piekmomenten.

Blij met de aanpak van Durasolar

Bavaria is blij met de zonnepanelen en tevreden over hoe Durasolar het werk uit handen genomen heeft. Het schakelen met allerlei specialistische partijen zoals de netbeheerder, contractbeheerder en energieleverancier vergt een aanpak waarbij je goed moet weten wat je doet. Dankzij onze expertise en strak projectmanagement hebben we dit tot een goed einde gebracht. De zonnepanelen hebben veel rendement opgeleverd en de weg naar de realisatie is vrij soepel verlopen